lördag 7 december 2013

Lucka 7: Annorlunda inslagning


Jag arbetar på en lokaltidning och förra året tog jag tillfället i akt att tipsa läsarna om lite roliga paketinslagningar. Det slog mig nu när jag planerade min kalender att jag aldrig visade upp det här.
    Låt oss börja med ett cylinderformat paket.

Jag använde mig av ett tomt whiskeyrör (jag hade givetvis stoppat en present i innan ;)) som jag sedan klädde i presentpapper. Jag använde ett lite kraftigare, ofärgat presentpapper.
    Använd dubbelhäftande tejp när du fäster pappret, så slipper du fula tejpsnuttar. Tänk också på att inte ha för mycket papper, det ska bara gå 1-2 centimeter omlott.
    När du klipper till pappret ska du också mäta diametern på rörets botten. Dela måttet på hälften och lägg till någon millimeter.
    Upptill vill du ha mer papper, här är inte måttet så viktigt utan kör lite på känn.


Klipp till en bit papper som räcker precis runt röret. Om du behöver
mer för att texten/mönstret inte ska lysa igenom är det bättre
att använda två pappersbitar än att vira samma två varv.

Botten är knepigast att få till. Som ni ser är inte min perfekt men jag tycker ändå att det är okej. Jag tror att det blir bättre med mindre veck.
Även här lyckades jag fästa med dubbelhäftande tejp.
Som ni ser hade jag mycket papper till toppen.
Jag började med att klämma ihop pappret precis
över röret innan jag gjorde en dragspelsvikning
(den började jag givetvis med uppifrån).
Slutligen tog jag ett sidenband och knöt över
hela paketet. Färdigt! Vill man kan man
även tejpa ihop dragspelsändarna. 



1 kommentar: