fredag 6 december 2013

Lucka 6: Gör egna vaxljus


Vid någon rea köpte jag på mig material för att göra egna vaxljus men det har bara blivit liggande i en låda. Nu har jag äntligen tagit mig tid att göra ljusen. Det är väldigt enkelt och går snabbt att göra men jag kommer nog inte att köpa någon mer sats. Det var inte riktigt min grej. Jag har dock en förpackning kvar som jag givetvis kommer att använda.
   
I förpackningen som jag köpte ingick tre vaxplattor och lika många vekar.
    Till det här ljuset använde jag en platta som jag delade i tre lika stora delar.
    Man tar veken och lägger i kanten av ena vaxplattan, sedan är det bara att rulla, hårt. När första plattan var slut skarvade jag dit den andra (genom att pressa ihop vaxet) och samma sak med den tredje.
     När jag började bli färdig tog jag fram en pepparkaksform och tryckte ut ett hjärta. För att få ett lite djupare mönster skar jag ut hjärtformen även i vaxlagret under.
    Innan man tänder ljuset är det viktigt att klippa veken så den är max 1 cm lång.

Är det någon av er läsare som har stöpt ljus någon gång? Det är något jag skulle vilja testa men det verkar lite baltigt.

1 kommentar:

  1. Jag känner att jag också måste ta tag i mina ark med vaxplattor :( De har verkligen bara blivit liggande!
    Tycker ditt ljus blev himla fint :D

    SvaraRadera