måndag 2 december 2013

Lucka 2: Julblomma

Här är en riktigt enkel variant på jularrangemang: En blomma, lite mossa och dekoration.
Jag kan egentligen ingenting om blommor men jag har kommit på att det är kul att göra arrangemang med julblommor.
    I dag tänkte jag visa en enkel variant.

Jag började med att leka med gips för första gången sedan jag var liten. Det enda som var svårt var att veta hur mycket jag skulle blanda till (gjorde bara lite men det blev ändå över). Formen har jag köpt på Panduro, här i Norrköping fanns den på tvålavdelningen men fungerar alldeles utmärkt till gips.
    När figuren var färdig målade jag den med allmogefärg (creme).

Efter första lagret färg. Inuti krukan kan man ana den gamla färgen.
Dags att kolla igenom kruksortimentet hemma (varför köpa nytt om man redan har något passande?). Jag fick ta över en hel del när vi flyttade till hus. Nu hittade jag en 70-talsbrun med lite struktur i. Den bruna tonen tilltalar mig dock inte, så jag tog samma färg som jag använt till ängeln och började att måla. Två lager gick åt för att det skulle täcka lagom.
    Nu till arrangemanget! Jag valde en minivariant av julstjärna. I med jord och blomma, täck jorden med mossa (orkar du inte ge dig ut i skogen finns det att köpa i blomaffärer). Sedan var det bara att lägga dit ängeln.
    Nu har du gjort ett personligare - och betydligt billigare - jularrangemang än de du kan köpa i butik.

Färdigt!

Titta gärna in i morgon för mer julinspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar