fredag 29 april 2011

Så viker du ett dragspelskort

Det finns flera olika typer av dragspelskort och jag tänkte dela med mig av hur man gör den variant som jag brukar göra.
    Jag har flera vänner som försökt sig på att göra det, men som har missat att vika det sista "benet", så det inte kan stå upp.
  
Dela en cardstock så den blir 6x12". Nu ska du vika pappret fem gånger. Du väljer själv hur stora veck du vill ha, men jag går oftast efter den här modellen; 1", 2", 4", 6" och 9". För att underlätta vikningen markerar jag måtten med ett falsben, växelvis på papprets båda sidor.
    När pappret är vikt är det bara att börja med det roliga - att dekorera!

Till min skärmaskin finns även ett falsben som jag kan göra veck med.
Tänk på att vända på pappret efter varje markering, så du gör det som ett dragspel.

Nu är det bara att vika efter markeringarna.

Basen är vikt. Nu är det bara att låta fantasin flöda!

Så här blev resultatet den här gången. (Den här bilden är tagen
i dagsljus, så färgerna stämmer bäst på den här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar