torsdag 9 december 2010

Etiketter

När jag var på mässan i Göteborg köpte jag en förpackning med etiketter som man både kan ha på paket och julkort. Jag betalade 29 kronor för 25 stycken helt vita, minns dock inte från vilken butik. Någon som vet var man kan köpa lika billiga/billigare etiketter?

Jag har dekorerat mina väldigt enkelt, det är bara att göra så här:
  1. Stämpla texten där du vill ha den, använd en blöt stämpeldyna.
  2. Strö över embossingpulver och pensla sedan bort överflödigt pulver med hjälp av en fin pensel.
  3. Värm etiketten så pulvret smälter. Om du inte har en embossingfön/varmluftspistol så går det lika bra att hålla etiketten över en varm platta på spisen.
  4. Ta fram ett bakplåtspapper. Använd en blendingtool eller en skumgummisvamp (det har jag) som du duttar på en torr stämpeldyna (en fast drying, inte en gammal... ;-)) alternativt en distressdyna.
  5. Börja gör cirkelformade rörelser på bakplåtspappret och arbeta dig in mot etiketten. - Färdigt!
Jag varierade med embossingpulver clear och bridal den här gången.

Man kan även använda sig av vatten för att få till coola effekter. (Fast då kan du inte använda en vanlig stämpeldyna, utan måste ha distress ink.) Här har jag sprutat direkt på etiketten efter att jag gnuggat på den röda färgen.

I Stämpelkällans inspirationsblogg finns exempel på lite mer avancerade, men ändå snabbgjorda, etiketter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar